iklan

This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Tuesday, August 19, 2008

Pesta Konvo UMS 2008- Pertandingan Kompang





Pesta Konvo UMS 2008- Gambar sekitar Aktiviti















Monday, August 18, 2008

Pelajar UMS:Ketahulah hak anda sebagai pengguna

Dari Nuzul Hafizi(lebih popular dgn jiey)

subject:sumber "protein" ker racun

tgh2 syok makan nasi goreng ayam masak merah kat cfc sat lagi si asrul tnjukkan aku satu benda yang amat aku kenali..yaaa..itu dia..seekor ulat sedang berenang2 di dalam ayam masak merahnya..aper kes??aku raser ulat sayur ar..pastue aku pulak jumpa abg ipar ulat tue..(besa sikit laa..) terus kensel makan..ape kes la ni..KEBERSIHAN!!!!!aku pon x tau nak cakap aper lagi dah..makan megi lagi selamat kot..x pon suh je company KFC ker Piza Ker bukak kat kampus kita..besih cikit..tolon2..cari jalan penyelesaian bersama2!

subject: "protein" tmbahan dalam makanan di cfc

aku baru je jmpa prof tadi petang n tnjukan bukti "protein" tmbahan atau kita panggil free add on.so aku x tau ape yang bakal prof buat wait n c.smoga pas ni tiada lagi add on tersebut kalo ada pon moga2 ianya sedap seperti cheezy wedges ker..aper ker dan bukan ulat lagi.

Dari Samihah(lebih dikenali mihah)

Subject:aku butuh pertolongan mu

aku butuh pertolonganmu wahai sang ulat..jangan lagi kau muncul dlm hidupku melalui pinggan nasiku...payah,hidupku payah menemukanmu..tak tertelan rasanya air di kerongkong melihatmu seakan2 berdansa di pinggan rakanku,giey dan asrul..aku tahu,itu bukan salahmu,tp,apakan daya,aku perlu mengutukmu "eii gelinyerr"..kerana itu sifat asalmu..kepada asrul dan giey, sentiasalah berdoa,jangan pula lupa bersabar seperti biasa dek kerana ketulipekakkan org kafe yg tidak bertekad cemerlang menjaga kebersihan..semoga kita terus memboikot kf mkcik tu,dan masak sendiri makanan halal secara haram asalkan kita xtermakan bnder yg haram di kafe yg halal..yang benar,serius,dan penuh pengharapan.


p/s:ni baru berapa kes yang kedengaran
ada juga kes yang tak didedahkan dan buat tak tahu je oleh student.Ingat satu je kita student adalah penguna dan penguna ada hak untuk mendapat makanan yang bekualiti.


Ni saya senaraikan 7 HAK pengguna

HAK PERTAMA
Hak untuk keperluan asas
Hak untuk mendapat keperluan asas dan perkhidmatan yang penting dan sangat diperlukan dalam kehidupan harian.

HAK KEDUA
Hak untuk memilih
Hak untuk memilih barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan pada harga yang berpatutan dan mempunyai kualiti yang memuaskan.

HAK KETIGA
Hak untuk maklumat
Hak untuk mendapat maklumat yang jelas dan lengkap tentang sesuatu barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan.

HAK KE-EMPAT
Hak untuk pampasan
Hak untuk mendapat pampasan yang berpatutan jika sesuatu barangan atau perkhidmatan tidak memberi kepuasan yang sepatutnya daripada maklumat yang diberi.

HAK KELIMA
Hak untuk barangan dan perkhidmatan yang selamat
Hak untuk mendapat barangan dan perkhidmatan yang tidak membahayakan keselamatan dan kesihatan pengguna.

HAK KE-ENAM
Hak untuk bersuara(pandangan)
Hak untuk memberi pandangan dan pendapat tentang sesuatu isu-isu yang berkaitan dengan minat pengguna.

HAK KE-TUJUH
Hak untuk pendidikan kepenggunaan
Hak untuk mendapat pendidikan kepenggunaan yang membolehkan seseorang untuk menjadi pengguna yang bijak.

HAK KE-LAPAN
Hak untuk hidup dalam persekitaran yang kondusif kepada kesihatan yang baik
Hak untuk hidup dalam persekitaran yang bersih yang membolehkan kesihatan dan kesejahteraan pengguna dilindungi.

Saturday, August 09, 2008

CFC-Makanan Kotor?

Kebelakangan ini di perhatikan kebanyakan pelajar mula memasak sendiri masakan mereka, ini di didorong kepada kualiti makanan CFC yang tidak memuaskan dan pengurusan makanan yang tidak menjaga kebersihan yang sepatutnya dijaga sebagai penyedia makanan. Terdapat rungutan kedengaran yang pelajar mengalami cirit-birit terutama selepas memakan makanan di gerai yang bersebelahan dengan tandas. Baru-baru ini terdapat lagi satu aduan di mana terdapat
"ulat" di dalam masakan panas yang disediakan pada waktu malam sahaja yang di masak oleh tukang masak gerai bersebelahan tandas. Kualiti makanan tak di jaga dan jenis makanan yang sentiasa berulang dimana tiadanya varriasi dalam jenis masakan. Makanan yang terlalu tawar dan tidak dapat mememenuhi citarasa pemakanan pelajar yang datang dari semenanjung.Kami bukan nya nak makanan yang hebat ,tetapi makanan itu hendaklah boleh di makan dan tidak tawar. Ini makananan tiada rasa. Mengikut pengalaman saya yang mengikuti mak saya sebagai penyedia katering, tukang masak ini tidak mempunyai keupayaan memasak makanan untuk kuantiti yang besar dan banyak.Mungkin kalau dia memasak untuk sekadar 2-3 orang mungkin makanan yang dimasak mempunyai rasa. Lagi satu, bila tukar katering atau apa,tolong la tukar jugak tukang masak tu.Bila dah tahu tukang masak sebelum ini memang teruk kualiti makanana dia jadi untuk pentender seterusnya sepatutnya tukang masak ini tidak di benarkan memasak untuk penender ini dan penender perlu mencari tukang masak yang baru,ini supaya pelajar tidak cepat muak dengan masakan yang tidak mempunyai variasi.Bagi pelajar tahun satu,mungkin ini tidak menjadi kelalian lagi bagi mereka,akan tetapi bagi pelajar tahun dua dan tiga sudah tentu masakan dari tukang masak ini menjadi satu kemuakan yang melampau, saya jadikan contoh Dewan Makan UiTM ketika saya belajar dahulu, penender setiap tahun bertukar akan tetapi tukang masak nya sama sepanjang 3 tahun pengajian.Ini menyebabkan pelajar sanggup membelanjakan wang tambahan untuk makan diluar biar pun makanan percuma disediakan untuk pelajar diploma dan untuk pelajar ijazah dimestikan membayar sejumlah bayaran kepada UiTM.
Saya rasa dah terlalu panjang saya menulis, bagi saya yang menjaga kebersihan makanan adalah Auntie Vege dan Gerai Nasi Ayam Goreng.
Tolong jangan jadi pelajar mangsa, mangsa makanan mahal tetapi mempunyai kualiti makanan yang begitu teruk.Sehingga pelajar sanggup tidak makan di CFC sekarang.

Yang Benar,
orang_lama