iklan

This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Tuesday, March 27, 2012

Maskot PDRM -"Harimau Biru"



1.Lebih mesra bersama rakyat dan melihat PDRM sebagai figura badan berkuasa dan sahabat yang boleh dipercayai.

2.Mempunyai kesedaran dan pengetahuan yang mantap mengenai fungsi dan peranan PDRM.

3.Melihat PDRM sebagai inspirasi untuk berhemah, bertanggungjawab dan berintegriti tinggi untuk menjadi yang terbaik.

4.Menghormati PDRM sebagai agensi penguatkuasa undang-undang negara yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga keamanan, ketenteraman dan keselamatan negara.

“Harimau Biru” menjadi harapan kepada kesinambungan kehadiran PDRM dalam kehidupan seharian rakyat Malaysia dan sentiasa mengekalkan minat masyarakat terhadap PDRM.

Sumber : Polis DiRaja Malaysia (PDRM)

Permohonan bagi jawatan di dalam Polis DiRaja Malaysia (PDRM) 2012



Permohonan bagi jawatan di dalam Polis DiRaja Malaysia (PDRM) kini boleh dibuat secara online melalui Portal Rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), http://www.spa.gov.my/

JAWATAN:
- Inspektor (Lelaki/Wanita)
- Sarjan (Lelaki/Wanita)
- Konstabel (Lelaki/Wanita)
- Konstabel Sokongan (Lelaki/Wanita)

Calon-calon hendaklah berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak lebih daripada 28 tahun bagi permohonan menggunakan kelulusan PMR/SPM/STPM/Diploma/Ijazah Sarjana Muda/Sarjana dan tidak melebihi daripada 35 tahun bagi permohonan menggunakan kelulusan PHD pada tarikh pendaftaran. Sila rujuk di laman web rasmi PDRM : http://www.rmp.gov.my/

Permohonan adalah menggunakan Borang Pendaftaran Pekerjaan di Sektor Awam (SPA8i) yang boleh diperolehi di: http://www.spa.gov.my/ (Permohonan hendaklah dibuat secara online)

Maklumat lanjut, hubungi talian : 03-2266 8350 / 8344 / 8347. (Unit Pengambilan PDRM)



1. JAWATAN INSPEKTOR (IJAZAH SARJANA MUDA atau IJAZAH SARJANA atau PHD)

KLASIFIKASI  :   Inspektor (Lelaki/Wanita)
KUMPULAN PERKHIDMATAN : Pengurusan dan Profesional
GRED GAJI / JAWATAN : YA 13
JADUAL GAJI : P1T1 RM 2,060.28 - P1T20 RM 4,511.09
SYARAT LANTIKAN :Syarat permohonan bagi jawatan Inspektor adalah  mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bil. 25 Tahun 2009 seperti berikut :-  a) Terdiri daripada warganegara Malaysia.
b) Berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak lebih daripada 28 tahun (Sarjana Muda/Sarjana) dan tidak melebihi 35 tahun (Phd) pada tarikh pendaftaran permohonan.
c) Kelayakan akademik :i) Ijazah Sarjana Muda Kepujian yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred YA13:T1];
atau
ii) Ijazah Sarjana Muda Undang-undang yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred  YA13:T2];
atau
iii) Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan dalam bidang-bidang yang diperlukan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred YA13:T2];
atau
iv) Ijazah Doktor Perubatan Veterinar yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred YA13:T2];
atau
v) Ijazah Sarjana Muda Perakaunan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA13:T3];
atau
vi) Ahli Penuh Badan-badan Ikhtisas Perakunan yang diiktiraf oleh kerajaan. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA13:T3];
atau
vii) Ijazah Sarjana Muda Perakaunan yang diiktiraf oleh kerajaan serta menjadi Ahli Penuh Badan-badan Ikhtisas Perakunan yang diiktiraf oleh kerajaan. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA13:T4];
atau
viii)Ijazah Sarjana yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA13:T4];

atau
ix) Ijazah Doktor Falsafah (Phd) dalam bidang Forensik, Matematik atau Perakaunan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA13:T5];
dan
x) Kepujian dalam subjek Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus ujian lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
d) Kelayakan Fizikal
Pemohon-pemohon hendaklah mempunyai ukuran fizikal dan pancaindera seperti berikut :-
i) Tinggi sekurang-kurangnya 1.63m (lelaki) dan 1.57m (wanita) tanpa sepatu.
ii) Berat badan sekurang-kurangnya 50kg (lelaki) dan wanita sekurang-kurangnya 48 kg.
iii) Mempunyai ukuran indeks jisim badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26.
iv) Ukuran lilitan dada biasa 81 cm (normal) dan semasa menarik nafas 86 cm (lelaki sahaja).
v) Lulus ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasuingan dengan ketetapan V/6/9 tanpa alat bantuan.
vi) Pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat.
vii) Diakui sihat oleh Pegawai Perubatan Kerajaan termasuk pemeriksaan x-ray.

DESKRIPSI TUGAS :Menjalankan tugas-tugas kepolisan selaras dengan fungsi di Jabatan Pengurusan, Jabatan Siasatan Jenayah, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Jabatan Logistik, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Cawangan Khas, dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil.

Antara tugas-tugas tersebut ialah mentadbir, merancang pencegahan jenayah, menyiasat, menangkap dan mendakwa, mengatur kawalan trafik, mengumpul risikan, menyediakan peralatan dan perhubungan, mengekalkan keselamatan awam di darat, laut dan udara bagi mewujudkan suasana aman dan tenteram di kalangan rakyat dan negara.



2. JAWATAN SARJAN (STPM atau DIPLOMA)


KLASIFIKASI  Sarjan (Lelaki/Wanita)
KUMPULAN PERKHIDMATAN:Sokongan
GRED GAJI / JAWATANYA 5
JADUAL GAJI:PT1 RM 1513.62 - P1T18 RM 3120.12
SYARAT LANTIKAN  :
Syarat permohonan bagi jawatan Sarjan adalah mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bil. 25 Tahun 2009 seperti berikut :- 

a) Terdiri daripada warganegara Malaysia.

b) Berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak lebih daripada 28 tahun pada tarikh pendaftaran permohonan.

c) Kelayakan akademik :

i) Lulus Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA5 : T1];

atau

ii) Diploma yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. [Gaji permulaan ialah pada Gred  YA5:T2];

dan

iii) Kepujian Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus ujian lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

d) Kelayakan fizikal pemohon-pemohon hendaklah mempunyai ukuran fizikal dan pancaindera seperti berikut :-

i) Tinggi sekurang-kurangnya 1.63m (lelaki) dan 1.57m (wanita) tanpa sepatu.
ii) Berat badan sekurang-kurangnya 50kg (lelaki) dan wanita sekurang-kurangnya 48 kg.
iii) Mempunyai ukuran indeks jisim badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26.
iv) Ukuran lilitan dada biasa 81 cm (normal) dan semasa menarik nafas 86 cm (lelaki sahaja).
v) Lulus ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasuingan dengan ketetapan V/6/9 tanpa alat bantuan.
vi) Pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat.
vii) Diakui sihat oleh Pegawai Perubatan Kerajaan termasuk pemeriksaan x-ray.

DESKRIPSI TUGAS:Menjalankan tugas-tugas kepolisan selaras dengan fungsi di Jabatan Pengurusan, Jabatan Siasatan Jenayah, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Jabatan Logistik, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Cawangan Khas, dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil.

Antara tugas-tugas tersebut ialah mentadbir, merancang pencegahan jenayah, menyiasat, menangkap dan mendakwa, mengatur kawalan trafik, mengumpul risikan, menyediakan peralatan dan perhubungan, mengekalkan keselamatan awam di darat, laut dan udara bagi mewujudkan suasana aman dan tenteram di kalangan rakyat dan negara.


3. JAWATAN KONSTABEL (SPM atau DIPLOMA)
KLASIFIKASI     Konstabel (Lelaki/Wanita)
KUMPULAN PERKHIDMATAN  :  Sokongan
GRED GAJI / JAWATAN:  YA 1  
JADUAL GAJI:  P1T1 RM 897.00 - P1T21 RM2,065.40  
SYARAT LANTIKAN:  
Syarat permohonan bagi jawatan Konstabel adalah mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bil. 25 Tahun 2009 seperti berikut :- 

a) Terdiri daripada warganegara Malaysia.

b) Berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak lebih daripada 28 tahun pada tarikh pendaftaran permohonan.

c) Kelayakan akademik :

i) Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA1 : T1];

atau

ii) Diploma yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. [Gaji permulaan ialah pada Gred  YA5:T2];dan

iii) Kepujian Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus ujian lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

d) Kelayakan fizikal pemohon-pemohon hendaklah mempunyai ukuran fizikal dan pancaindera seperti berikut :-

i) Tinggi sekurang-kurangnya 1.63m (lelaki) dan 1.57m (wanita) tanpa sepatu.
ii) Berat badan sekurang-kurangnya 50kg (lelaki) dan wanita sekurang-kurangnya 48 kg.
iii) Mempunyai ukuran indeks jisim badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26.
iv) Ukuran lilitan dada biasa 81 cm (normal) dan semasa menarik nafas 86 cm (lelaki sahaja).
v) Lulus ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasuingan dengan ketetapan V/6/9 tanpa alat bantuan.
vi) Pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat.
vii) Diakui sihat oleh Pegawai Perubatan Kerajaan termasuk pemeriksaan x-ray.

DESKRIPSI TUGAS:Menjalankan tugas-tugas kepolisan selaras dengan fungsi di Jabatan Pengurusan, Jabatan Siasatan Jenayah, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Jabatan Logistik, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Cawangan Khas, dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil.

Antara tugas-tugas tersebut ialah mentadbir, merancang pencegahan jenayah, menyiasat, menangkap dan mendakwa, mengatur kawalan trafik, mengumpul risikan, menyediakan peralatan dan perhubungan, mengekalkan keselamatan awam di darat, laut dan udara bagi mewujudkan suasana aman dan tenteram di kalangan rakyat dan negara.



4. JAWATAN KONSTABEL SOKONGAN (PMR / SRP)


KLASIFIKASI  Konstabel Sokongan (Lelaki/Wanita)
KUMPULAN PERKHIDMATAN  :  Sokongan
GRED GAJI / JAWATANYT 1
JADUAL GAJIP1T1 RM 753.25 - P1T14 RM 1,512.71
SYARAT LANTIKAN:
Syarat permohonan bagi jawatan Konstabel Sokongan adalah mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bil. 25 Tahun 2009 seperti berikut :- 

a) Terdiri daripada warganegara Malaysia.

b) Berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak lebih daripada 28 tahun pada tarikh pendaftaran permohonan.

c) Kelayakan akademik :

i) Lulus Penilaian Menegah Rendah/Sijil Rendah Pelajaran (SRP) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan. [Gaji permulaan ialah pada Gred YT1: T1]; 

dan

ii) Kepujian Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu pada peringkat peperiksaan tersebut atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

d) Kelayakan fizikal pemohon-pemohon hendaklah mempunyai ukuran fizikal dan pancaindera seperti berikut :-

i) Tinggi sekurang-kurangnya 1.63m (lelaki) dan 1.57m (wanita) tanpa sepatu.
ii) Berat badan sekurang-kurangnya 50kg (lelaki) dan wanita sekurang-kurangnya 48 kg.
iii) Mempunyai ukuran indeks jisim badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26.
iv) Ukuran lilitan dada biasa 81 cm (normal) dan semasa menarik nafas 86 cm (lelaki sahaja).
v) Lulus ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasuingan dengan ketetapan V/6/9 tanpa alat bantuan.
vi) Pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat.
vii) Diakui sihat oleh Pegawai Perubatan Kerajaan termasuk pemeriksaan x-ray.

DESKRIPSI TUGAS:Menjalankan tugas-tugas kepolisan selaras dengan fungsi di Jabatan Pengurusan, Jabatan Siasatan Jenayah, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Jabatan Logistik, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Cawangan Khas, dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil.

Antara tugas-tugas tersebut ialah mentadbir, merancang pencegahan jenayah, menyiasat, menangkap dan mendakwa, mengatur kawalan trafik, mengumpul risikan, menyediakan peralatan dan perhubungan, mengekalkan keselamatan awam di darat, laut dan udara bagi mewujudkan suasana aman dan tenteram di kalangan rakyat dan negara.



Polis DiRaja Malaysia (PDRM)
http://www.rmp.gov.my/

  

Saturday, March 24, 2012

Cybercafe pun ada GRO..apa kes..




Dulu, kita tahu hanya di Pub dan Kelab malam saja ada GRO.. Lepas tu, muncul pulak GRO di pusat-pusat karaoke.. Tapi zaman makin maju dan dunia makin berubah..
Sekarang ni.., korang jangan terkejut kalau di Cybercafe pun ada sediakan GRO yang berpakaian seksi serta mengghairahkan..


Di negara China, semakin banyak Cybercafe yang sediakan pelayan pelanggan atau GRO yang berpakaian seksi bagi menarik lebih ramai pengunjung..GRO terbabit bukan sahaja berpakaian seksi.., tetapi dorang juga bijak mengendalikan komputer dan menjadi peneman pelanggan ketika melayari internet..



So.., pelanggan tak lagi kesunyian ketika berada didepan komputer dan juga melayari ruang siber..

Macam-macam ye cara dorang nak tarik pelanggan.. Gua harap, jangan lah perkara-perkara macam ni wujud di Malaysia.. Gejala sosial yang ada pun dah tak tertanggung, ni kan pulak nak tambah yang baru..


Thursday, March 22, 2012

22 Secrets HR Won’t Tell You About Getting a Job


1. “Once you’re unemployed more than six months, you’re considered pretty much unemployable. We assume that other people have already passed you over, so we don’t want anything to do with you.” –Cynthia Shapiro, former human resources executive and author of Corporate Confidential: 50 Secrets Your Company Doesn’t Want You to Know
2. “When it comes to getting a job, who you know really does matter. No matter how nice your résumé is or how great your experience may be, it’s all about connections.” –HR director at a health-care facility
3. “If you’re trying to get a job at a specific company, often the best thing to do is to avoid HR entirely. Find someone at the company you know, or go straight to the hiring manager.” –Shauna Moerke, an HR administrator in Alabama who blogs at hrminion.com
4. “People assume someone’s reading their cover letter. I haven’t read one in 11 years.” –HR director at a financial services firm
5. “We will judge you based on your e-mail address. Especially if it’s something inappropriate like kinkyboots101@hotmail.com or johnnylikestodrink@gmail.com.” –Rich DeMatteo, a recruiting consultant in Philadelphia
6. “If you’re in your 50s or 60s, don’t put the year you graduated on your résumé.” –HR professional at a midsize firm in North Carolina
7. “There’s a myth out there that a résumé has to be one page. So people send their résumé in a two-point font. Nobody is going to read that.” –HR director at a financial services firm
8. “I always read résumés from the bottom up. And I have no problem with a two-page résumé, but three pages is pushing it.” –Sharlyn Lauby, HR consultant in Fort Lauderdale, Florida
9. “Most of us use applicant-tracking systems that scan résumés for key words. The secret to getting your résumé through the system is to pull key words directly from the job description and put them on. The more matches you have, the more likely your résumé will get picked and actually seen by a real person.” –Chris Ferdinandi, HR professional in the Boston area
10. “Résumés don’t need color to stand out. When I see a little color, I smirk. And when I see a ton of color, I cringe. And walking in and dropping off your resume is no longer seen as a good thing. It’s actually a little creepy.” –Rich DeMatteoPLUS: 13 Things Your Financial Adviser Won't Tell You
Secrets About the Interview
11. “It’s amazing when people come in for an interview and say, ‘Can you tell me about your business?’ Seriously, people. There’s an Internet. Look it up.” –HR professional in New York City
12. “A lot of managers don’t want to hire people with young kids, and they use all sorts of tricks to find that out, illegally. One woman kept a picture of two really cute children on her desk even though she didn’t have children [hoping job candidates would ask about them]. Another guy used to walk people out to their car to see whether they had car seats.” –Cynthia Shapiro, former human resources executive and author of Corporate Confidential: 50 Secrets Your Company Doesn’t Want You to Know
13. “Is it harder to get the job if you’re fat? Absolutely. Hiring managers make quick judgments based on stereotypes.  They're just following George Clooney’s character in Up in the Air, who said ‘I stereotype. It’s faster.’”–Suzanne Lucas, a former HR executive and the Evil HR Lady on bnet.com
14. “I once had a hiring manager who refused to hire someone because the job required her to be on call one weekend a month and she had talked in the interview about how much she goes to church. Another candidate didn’t get hired because the manager was worried that the car he drove wasn’t nice enough.” –HR professionalat a midsize firm in North Carolina
15. “Don’t just silence your phone for the interview. Turn it all the way off.” –Sharlyn Lauby, HR consultant in Fort Lauderdale, Florida
16. “If you’ve got a weak handshake, I make a note of it.” –HR manager at a medical-equipment sales firm
17. “If you’re a candidate and the hiring manager spends 45 minutes talking about himself, the company or his Harley, let him. He’s going to come out of the interview saying you’re a great candidate.”  –Kris Dunn, chief human resources officer at Atlanta-based Kinetix, who blogs at hrcapitalist.com
Plus: 10 More Secrets About the Interview
Things to Know About Salary Negotiation
18. “There’s one website that drives all HR people crazy: salary.com. It supposedly lists average salaries for different industries, but if you look up any job, the salary it gives you always seems to be $10,000 to $20,000 higher than it actually is. That just makes people mad.” –HR director at a public relations agency
19. “On salary, some companies try to lock you in early. At the first interview, they’ll tell me to say, ‘The budget for this position is 40K to 45K. Is that acceptable to you?’ If the candidate accepts, they’ll know they’ve got him or her stuck in that little area.” –Ben Eubanks, HR professional in Alabama
20. “You think you’re all wonderful and deserve a higher salary, but here in HR, we know the truth. And the truth is, a lot of you aren’t very good at your jobs, and you’re definitely not as good as you think you are.” –HR professional at a midsize firm in North Carolina
21. “Be careful if a headhunter is negotiating for you. You may want extra time off and be willing to sacrifice salary, but he is negotiating hardest for what hits his commission.” –HR professional in New York City
22. “I once hired someone, and her mother didn’t think the salary we were offering was high enough, so she called me to negotiate. There are two problems with that: 1) I can’t negotiate with someone who’s not you. 2) It’s your mother. Seriously, I was like, ‘Did that woman’s mother just call me, or was that my imagination?’ I immediately withdrew the offer.” –HR professional in New York City

Time Management



Whatever your role in a company – from office administrator to company director – Time Management is something that effects us all. One of the most common complaints you hear at busy organisations is that there “aren’t enough hours in the day”.
However here are some useful time management strategies which you can implement today:
  • Make a new to do list every night before you leave the office. This has the advantage of doing it when things are still buzzing around in your head, and once they are on a list they are less likely to pop into your mind and cause you stress in the middle of the night. Prioritise it by urgency and importance in the morning. Make sure the top priority task gets done. Don’t give up if the list doesn’t all get done: make another list that night and start again.
  • Put everything on your to do list into your diary. Block out time for important work, whether or not it is urgent. Group together less important tasks. Don’t just put the deadlines in your diary: work back to the start times and milestones too.
  • Every week, harmonise your personal diary with the team, department or office diary. Make sure your colleagues do too.
  • Remember the difference between efficiency and effectiveness. It’s directly comparable to the difference between management and leadership: efficiency (and management) means doing things the right way, while effectiveness (and leadership) means doing the right things.
  • Stop your email software interrupting you each time you receive a new message. Check your email intray at three or four regular times each day.
  • Schedule time every day when your phone is on voicemail. Check your messages at prearranged times every day: say, when you arrive, after lunch and half an hour before you leave.
  • Set regular specific times for taking and making telephone calls.
  • Ask yourself ‘should I be doing this?’ and ‘should I be doing this now?’
  • Put your intray somewhere where you cannot see it while you are sitting at your desk. Put a big sign above it with an arrow saying ‘Intray’. Don’t let anybody put work for you anywhere else.
  • Use a Bring Forward file: if some work doesn’t need starting until the 19th, put it into file number 19 in a drawer with files numbered 1 to 31 for every day of the month. Every morning, look in that day’s file for work to be done.
  • Plan conversations and discussions before you begin. Put time for this preparation in your diary.
  • Know your good and bad times in the day, the week and the month. Plan important work for the good times.
  • Have a large clock on the wall that you and your visitors can see.
  • Set start and finish times for all formal discussions. In meetings set start and finish times for each agenda item.
  • Stand up when you answer the phone or when someone approaches your desk to talk to you. Don’t offer a seat or tea or coffee.
  • Plan your life outside of work too. Try and follow those plans too.
BUT remember that you work as part of a team, and that the rules you set yourself for prioritising and implementing work must fit in with those of your colleagues. Most people who learn about time management intend to change the way they work. If they fail it’s because they don’t explain and sell their new way of working to the people around them, who then get confused by this apparently meaningless change.
Improving your time management involves planning to change and communicating the changes and the reasons for the changes to your colleagues.

What Motivates The Employees



Recently, a friend showed me the results of a survey of employees around the world. When it comes to what motivate staff to give their best at work, the following Top 10 motivating factors were identified:
  1. Appreciation or recognition for a job well done
  2. Being in the know about company matters
  3. An understanding attitude from the management
  4. Job security
  5. Good wages
  6. Interesting work
  7. Career advancement opportunities
  8. Loyalty from management
  9. Good working conditions
  10. Tactful discipline
It seems that, in Asia, not enough emphasis has been placed in these areas. Some of these factors are self-evident. However, some need elaboration to clarify what employees are really looking for and what business owners and managers can do to make these factors happen.
Appreciation or recognition for a job well done
Recognition is not only to make employees feel good about their work and accomplishments. That is only a by-product. We recognize and praise because we want to reinforce a particular effort or result that helps the business. The more these specific behaviors are recognized, the more frequently an employee will repeat them.

This is the other side of the coin of why we discipline employees. It's because because we want to discourage specific behaviors that do not add value to the business.
In Asian cultures, many bosses and managers do not receive recognition or praise in their upbringing, and have perpetuated the myth that appreciation is not an important aspect of job. The typical view is that there's no need to recognize or praise employees for doing the job they're supposed to do well. That's what the paycheck is for! These bosses have had no positive role models in their work experience that reinforces appreciation, recognition or compliments for a job well done.
But in today's global marketplace, desire for such positive work experience is becoming more and more a reality.
Being in the know about company matters
People want to feel that they are part of something bigger than just their job. It is the difference in coming to work in order to receive a paycheck or coming to work in order to help the organization be successful. Believing in something larger than the job is a key ingredient for employee engagement.

Try to include employees in discussions or communications about these topics:
  • Current and new products/services offered
  • Key customers and their needs or expectations
  • Financial position and or results
  • Key projects and their status
  • Market/economic trends and issues
  • Current company goals
  • Future plans
Being in the know in these areas not only helps employees feel informed; the information actually helps them to make the best possible decisions in their daily activities. Often, management would view an employee as making wrong decisions, when the truth is that the employee made the best possible decision based on the information he or she has.
An understanding attitude from the management
This factor filters down through factors 4 to 10. For instance, an understanding attitude should be reflected in the way an employee receives correction and discipline (tactful discipline). The same can be said for displaying loyalty to your employees (loyalty from management). In addition, making work interesting and planning a career path for them would demonstrate that a manager or supervisor has taken into consideration an individual employee's strengths and talents prior to assigning the work (interesting work, career advancement opportunities, good working conditions).

The true opportunity for every manager or supervisor in this area is actually in everyday conversation and interaction. It is during these times that an employee determines if you truly care and understand. Are you courteous, respectful and enthusiastic enough?
The key lies in how available you are when your staff encounter problems - not just work-related. How you approach work-life balance would determine how understanding an attitude you have towards your emplyees.
Good wages
As you can see, good wages isn't top but middle on the list. Money is typically not a motivator at all. It becomes a real motivator only if an employee is not making enough money to meet his or her basic needs. If this is the case, the employee will do what is necessary to survive.

Determine a compensation strategy for your organization before it becomes a survival need. Think and communicate in terms of total compensation. Include benefits, time off, bonuses, profit sharing and any other program you have in your organization that relates to compensation. Make certain your people know and understand every aspect of their compensation plan, not just what they take home at the end of the month.
Whenever possible, base compensation on performance, not seniority. Pay people what the position and their performance is worth. Don't wait until they have received a better offer before you are willing to do that. Give them the respect they deserve.
Ultimately, you should aim to provide more than just a paycheck to your employees. If all your business means is a source of a paycheck, any comparable paying job will suffice. Provide them with challenges, opportunities for development and advancement, recognition, prestige, and a place that they can feel proud to work at.

Monday, March 19, 2012

Sejarah Terowong Genting Sempah


Mungkin ramai di antara pengguna Lebuh Raya Kuala Lumpur – Karak yang sering melalui terowong ini tanpa mengetahui kisah sejarahnya. Marilah kita imbau kembali kenangan kira-kira 33 tahun yang lalu mengenai terowong yang pernah mencatat sejarah sebagai sebuah terowong lebuh raya pertama di Malaysia.
Pembukaan terowong dan sebahagian lebuh raya baharu Kuala Lumpur – Karak ini kepada lalu lintas telah disempurnakan oleh YB Datuk Haji Abdul Ghani Gilong, Menteri Kerjaraya Dan Kemudahan-Kemudahan Awam pada 07.01.1978.
Terowong Karak-Lebuhraya KL-Karak
Terowong jalan raya yang pertama di Malaysia ini terletak di genting Sempah, panjangnya kira-kira 3 000 kaki, ditebuk di tengah-tengah bukit dan hutan yang melintasi sempada negeri Selangor dan negeri Pahang berdekatan dengan persimpangan jalan lama ke Genting Highlands. Tingginya ialah kira-kira 2 000 kaki dari paras laut.Tinggi terowong ialah 26 kaki dan lebarnya 32 kaki. Di sepanjang terowong diterangi oleh lampu-lampu berwarna merah muda dan sekiranya bekalan elektrik terputus, "stanby" generator akan bertugas secara automatik.
YB Datuk Haji Abdul Ghani Gilong, Menteri Kerjaraya Dan Kemudahan-Kemudahan Awam sedang melihat sendiri Bilik Gerakan pemantauan terowong. 
Para pengguna terowong ini tidak akan menghirup udara yang beracun seperti gas carbon monoxide atau gas-gas kotor yang lain kerana satu sistem di mana udara bersih dimasukkan ke dalam dan udara kotor dikeluarkan ada disediakan. 
Selain dari itu, sistem mencegah dan memadam kebakaran juga dilengkapkan. Perkhidmatan telefon dan lain-lain kemudahan juga disediakan. Tanda-tanda isyarat lalu lintas dan kawalan yang cukup di dalam terowong disediakan dan sebagai tambahan sebuah sistem kawalan melalui televisyen (CCTV) telah dipasang dengan menggunakan dua buah kemera.
Telefon darurat untuk menghubungi pengawal-pengawal terowong juga turut disediakan. Kakitangan JKR bertugas secara 24 jam di bangunan terowong itu dan sekiranya berlaku kecemasan seperti kemalangan atau kebakaran, pengguna-pengguna terowong adalah diminta menghubungi mereka dengan menggunakan telefon-telefon yang disediakan di sepanjang terowong itu.
Dengan terbukanya terowong lebuh raya ini yang serba indah dan lengkap di Batu 23 jalan Kuala Lumpur – Bentong dan sebahagian jalan baharu, maka pengguna-pengguna jalan raya dari Batu 11 (Mimaland) hingga ke Batu 28, akan mengalami dan merasai satu perubahan yang sungguh selesa dan menyenangkan.
Mereka tidak lagi mengikuti jalan yang berbengkang-bengkok, tidak lagi menemui selekoh-selekoh yang merbahaya, pendeknya tidak lagi melalui jalan yang berliku atau berkelok-kelok.
Jalan raya dari Batu 11 dan Batu 28 dengan terowong yang terpanjang terletak di Batu 23, Genting Sempah, merupakan sebahagian dari rancangan kerajaan meningkatkan keadaan jalan raya di antara Kuala Lumpur dengan Karak.
Projek lebuh raya Kuala Lumpur – Karak ini bermula di Batu 3, Jalan Pahang Kuala Lumpur hinggalah ke batu 54 di pekan Karak. Sungguhpun jarak lebuh raya baharu ini hanya dapat dikurangkan sejauh tujuh batu sahaja, namun perjalanan di lebuh raya baharu ini akan dapat dikurangkan sebanyak 45 minit dan dalam keadaan yang lebih selamat dan lebih selesa.
Pembukaan jalan dari Batu 11 hingga ke Batu 28 yang termasuk di dalam rancangan Seksyen 1, 2 dan 3 kini telah memendekkan jarak perjalanan kira-kira41/2 batu dan masa perjalanan dapat dikurangkan kira-kira 25 minit.
Bagaimanapun, kerana jalan raya itu ditebuk dan dibina di tengah-tengah bukit dan hutan belantara tebal, maka tentulah terdapat juga sedikit selekoh yang tajam dan pendakian bukit yang curam. Namun demikian jumlah selekoh dan pendakian yang begini telah dapat diminimumkan.
Tanda-tanda jalan, jalur pemisahan, kerlipan batu-batu isyarat di malam hari dan lain-lain tanda disediakan dengan secukupnya untuk memberi amaran kepada pemandu-pemandu. Lorong tambahan ada disediakan ketika mendaki bukit-bukit yang tinggi.
Sebahagian daripada lebuh raya baharu Kuala Lumpur – Karak yang telah dibuka kepada pengguna jalan raya 
Pintu masuk terowong dari Negeri Pahang ke Kuala Lumpur. Kelihatan juga sebuah bas berwarna putih itu yang jika di zoom, jelas tertulis perkataan “Mara Ekspress”.
Dengan keadaan ini maka para pengguna akan dapat memandu dengan lebih selesa, lebih cepat dan lebih selamat pada kelajuan 40 hingga 50 batu sejam.
Pemandu-pemandu kenderaan berat adalah dinasihatkan supaya mematuhi isyarat-isyarat lorong mendaki dan terus menggunakan lorong mendaki tambahan dengan seberapa segera dan pengguna-pengguna jalan yang lain haruslah berjaga-jaga sewaktu melalui tanda-tanda ini kerana kemungkinan pemandu-pemandu kenderaan berat akan mengambil semula lorong biasa mereka apabila saja mereka selesai menggunakan lorong tambahan tadi.
Oleh itu, memotong pada tempat-tempat ini adalah tidak digalakkan dan merbahaya.
Tegasnya, lebuh raya ini telah dibina dengan mutu kejuruteraan dan keselamatan yang paling tinggi dan sebarang cubaan untuk mencemar mutu ini adalah salah dari segi moral dan salah di sisi undang-undang.
Jumlah perbelanjaan keseluruhan projek ini adalah dianggarkan sebanyak $160 juta. Ini tremasuklah kos pembinaan, pengambilan balik tanah dan sebagainya. Fasa pertama projek ini mengandungi Seksyen 1, 2 dan 3. Seksyen 1 bermula di Batu 11 berhampiran dengan Mimaland dan berakhir di Batu 21.
Seksyen 2 bermula di Batu 21 hingga ke Batu 22. Seksyen 3 dari Batu 22 membawa ke Batu 28. Jalan dari Batu 22 ke Batu 28 telah dibuka pada 1 Julai 1977dengan satu jalan sementara dekat Batu 28. Jalan sementara ini akan diputuskan apabila kerja-kerja Seksyen 4, 5 dan 6, peringkat kedua disiapkan.
Tiga syarikat pemaju telah terlibat dalam pembinaan projek ini. Pemborong Seksyen 1 dan 3 ialah Syarikat Italian-Thai Development Corporation. Pemborong Seksyen 2 termasuk pembinaan terowong ialah Korea Development Corporation.
Pemborong Seksyen 4, 5, 6 dan 7 yang termasuk dalam peringkat kedua ialah Syarikat Sato Kogyo Co. Limited dari Jepun. Kerja-kerja sekyen yang lain dalam Projek Lebuh raya Kuala Lumpur – Karak ini dari Batu 28 hingga ke Batu 43 dijangka akan dapat disiapkan pada pertengahan
tahun 1978.







Friday, March 09, 2012

Sistem Saraan Baru Dibatalkan dan Sistem Saraan Malaysia(SSM) di kemaskini


PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pada Khamis mengumumkan pembatalan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan sistem saraan kembali kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM).

Sementara itu Najib, turut mengumumkan penubuhan suruhanjaya yang dianggotai oleh semua pihak berkepentingan yang bekerja bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia.

"Selaras dengan komitmen kerajaan sebagaimana yang diumumkan dalam ucapan belanjawan 2012 suka saya umumkan pelarasan gaji berdasarkan Jadual Gaji Matriks (JGM) SSM," katanya pada Perhimpunan Khas Penjawat Awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Najib berkata, kerajaan juga bersetuju menaikkan kadar Bantuan Sara Hidup (COLA) bagi kawasan B dinaikkan daripada RM200 sebulan kepada RM250, dan bagi kawasan C kadarnya dinaikkan daripada RM100 sebulan kepada RM150 sebulan.

"Kerajaan juga bersetuju Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal (BIPK), Bayaran Insentif Wilayah (BIW), Bayaran Insentif Pedalaman (BIP) dan Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) dikekalkan pelaksanaannya mengikut peraturan sedia ada di bawah SSM.

"Kepada para guru jangan gundah gulana. Kerajaan amat komited terhadap kebajikan dan prihatin terhadap kebimbangan anda. Di sini saya mengumumkan bahawa kerajaan akan mengekalkan keputusan penambahbaikan laluan kerjaya berasaskan prinsip 'time-based' Pegawai Perkhidmatan Pendidikan seperti yang diumumkan dalam Bajet 2012," katanya.

Justeru, Mohd Najib berharap keputusan tersebut dapat meredakan ketidakpuasan hati yang wujud di kalangan penjawat awam di semua peringkat.

"Bagi isu-isu lain berkaitan perkhidmatan dan skim perkhidmatan, perkara ini akan dikaji oleh suruhanjaya yang saya umumkan.

"Saya berdoa ke hadrat Allah SWT agar keputusan yang dibuat ini mudah-mudahan menjadi penyelesaian terbaik bagi manfaat seluruh penjawat awam," katanya.

Antara pelarasan gaji yang diumumkan mengikut gred-gred adalah seperti berikut:


1) Pelarasan gaji sebanyak 13 peratus bagi kumpulan pengurusan dan profesional dan kumpulam pelaksana di Gred 1 hingga Gred 54.

2) Pelarasan gaji sebanyak 9 peratus untuk gred utama dan gred khas C, B dan A.

3) Pelarasan gaji sebanyak 8 peratus untuk Turus III dan Turus II.

4) Pelarasan gaji sebanyak 7 peratus untuk Turus 1 dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Pendedahan Pengodam ANONYMOUS -MAYAT OSAMA LADEN TIDAK DIBUANG KE LAUT, TETAPI DI BAKAR!!!


Osama Bin Laden: Betulkah Osama Telah Mati?


LONDON - Jenazah bekas ketua rangkaian al-Qaeda, Osama bin Laden tidak dikebumikan di laut seperti yang didakwa oleh Amerika Syarikat (AS), tetapi mayatnya diterbangkan ke AS untuk dibakar di satu lokasi rahsia.Beberapa e-mel yang didakwa diperoleh oleh kumpulan penggodam komputer, Anonymous mempertikaikan kenyataan rasmi White House mengenai tempat persemadian terakhir Osama.


E-mel tersebut dipercayai sebahagian daripada 2.7 juta e-mel yang dibocorkan oleh Anonymous daripada firma analisis perisikan Stratfor dan dikongsi bersama dengan WikiLeaks.Stratfor menyifatkan penggodam sebagai 'pencuri' dan memberi amaran sesetengah e-mel itu mungkin dipalsukan atau dipinda.



Menurut e-mel tersebut, Osama ditembak mati semasa serbuan komando SEAL tentera laut AS di rumah persembunyiannya di Abbottabad, Pakistan pada Mei 2001 dan mayatnya diterbangkan ke AS untuk dibakar.Sejurus selepas Osama dibunuh dalam serbuan itu, pentadbiran Presiden AS, Barack Obama berkata, jenazah ketua al-Qaeda itu diturunkan ke laut selepas diurus dan disembahyangkan di atas kapal perang USS Carl Vinson.


Namun, dalam e-mel yang disalurkan oleh Anonymous kepada WikiLeaks, Naib Presiden Stratfor bagi Perisikan, Fred Burton berkata, beliau meragui versi White House mengenai apa yang berlaku kepada mayat Osama.

Kata Burton dalam e-mel itu, mayat Osama diterbangkan ke Dover di negeri Delaware, AS dengan sebuah pesawat Agensi Perisikan Pusat (CIA) dan seterusnya ke Institut Patologi Angkatan Bersenjata di Bethesda, Maryland.

Dakwaan itu sudah pasti memarakkan lagi teori konspirasi, terutamanya kerana Institut Patologi yang disebut oleh Burton itu ditutup pada 15 September 2011, empat bulan selepas pembunuhan Osama.

Bagaimanapun dalam kenyataan pada 27 Februari lalu, Stratfor berkata, pihaknya tidak akan mengesahkan mana-mana e-mel yang dibocorkan itu, yang sesetengahnya mungkin dipalsukan atau dipinda dengan memasukkan maklumat tidak tepat. - Agensi